
Praktikant på mentoring (efterår)
Ungdommens Røde Kors søger praktikanter i København! Ønsker du at være en del af Danmarks største humanitære ungdomsorganisation? Og vil du gøre en forskel for børn og unge, mens du samtidig får erfaring fra den virkelige verden og mulighed for at udvikle dig fagligt og personligt? Så er det nu, du skal slå til!
Som praktikant kan du forvente at blive del af en ambitiøs og dynamisk organisation med højt til loftet. Du skal være med til at udvikle vores aktiviteter, det lokale udviklingsarbejde, og som praktikant spiller du en vigtig rolle i det daglige arbejde. Du er garanteret et indholdsrigt forløb med masser erfaring og ansvar.
Vi forventer, at du er i gang med en videregående uddannelse. Du skal desuden kunne arbejde selvstændigt med egne opgaver og trives i et dynamisk miljø, hvor tingene nogle gange går stærkt, og du skal have lyst til at samarbejde med frivillige - og se en styrke ved det frivillige ejerskab og engagement.
Dit arbejdsområde som praktikant i URK bliver som en del af vores programafdeling på det nationale område. Du bliver tilknyttet vores mentorindsats. Ungdommens Røde Kors har over 10 års erfaring med frivilligbaserede mentorordninger for børn og unge. Derfor ved vi, at mentoring er en unik metode til at skabe en værdifuld forskel for unge, som mangler en tryg og stabil støtte, de samtidig kan få gode oplevelser med. En mentor i Ungdommens Røde Kors hjælper sin mentee med at tage de første skridt på de stier, der kan virke uoverskuelige at bevæge sig ud på i ungdomslivet. Som praktikant bliver en af dine primære opgaver at teste og implementere et nyt evalueringsværktøj, der skal styrke og videreudvikle vores mentorindsats.
Som praktikant vil du også lære vores grundmetoder i Sprint og Life Skills, som vi bruger til at skabe en forskel for børn og unge på skoler og institutioner i Danmark samt ude i verden.
Vi justerer dine arbejdsopgaver til dine kompetencer og interesser, men det kan være:
• Sikre vidensopsamling og bidrage til projektafvikling herunder dokumentation og evaluering af indsatsen
• Research- og skriveopgaver, f.eks. at forfatte tekster til fondsansøgninger
• Deltagelse i opstart og udvikling af kommunale samarbejder
• Udvikling og udarbejdelse af materiale til uddannelse mm.
• Udførelse af workshops og undervisningsforløb
• Støtte til online og offline træning i URK-metoder
• Frivilligrekruttering og onboarding af nye frivillige
• Understøttelse og udvikling af vores frivilliggrupper; herunder motivation og ledelse af frivillige
• Administrative ad hoc-opgaver, for eksempel matching og opstart af mentorforløb, der hører til vores daglige drift
Vi tilbyder en arbejdsplads med et socialt og inspirerende miljø. Du vil få mulighed for at kunne afprøve dine kompetencer i en organisation, der arbejder visionært og målrettet på at skabe indsatser, der kan give børn og unge de bedste muligheder for et godt liv. Efter din praktik vil du få en udtalelse, der reflekterer din indsats og kompetencer, og du vil modtage løbende sparring fra din praktikvært.
Din arbejdsplads bliver på Ungdommens Røde Kors’ sekretariat, Hejrevej 30 i København NV, hvor du kommer til at indgå i et uhøjtideligt miljø med ledelse, konsulenter, praktikanter, studentermedhjælpere og masser af frivillige. Her er god stemning og et godt læringsmiljø med ugentlige møder, sociale events og samarbejde på tværs. Det er en dynamisk arbejdsplads, hvor man oftest har mange bolde i luften.
Praktikperioden varer som udgangspunkt fra den 14. august 2025 til den 23. januar 2026. Arbejdstiden er ca. 30 timer ugentligt, men med god mulighed for fleksibilitet ift. dit studie.
Praktikken er ulønnet, men vi stiller PC til rådighed.
Er du klar? Så send dit CV og en ansøgning senest søndag d. 16. marts 2025.
Vi afholder samtaler den 25. og 26. marts 2025 i uge 13.
Har du spørgsmål? Så kontakt programkonsulent Kristine Frederiksen på mail kristine@urk.dk.
Vi glæder os til at høre fra dig!